7 skrivetips som gir kundene dine lyst til å høre fra deg

Vi bombarderes med tekst overalt. Her er 7 tips som gir teksten din vinger.


Kundene dine utsettes for et hav av mas hver dag.

Facebook, konsertplakater, e-poster, Finn.no og melkekartongen ved frokostbordet har alle noe de vil dele med deg.

Selv blir du historieforteller når du snapper på bussen, chatter med kundeservice eller skriver brev til kjæresten din.

Beklager, vi ble brått grepet av nostalgi: Det siste der er det vel strengt tatt ingen som gjør lenger.

Eh, uansett:

Alle bedrifter som selger noe, har store fordeler av å kommunisere godt skriftlig, både på Facebook, nettsider, e-poster, nyhetsbrev, brosjyrer, ja, stopp oss når som helst.

I en verden full av budskap må du gjøre deg fortjent til å bli hørt, rettere sagt lest.

La oss dykke ned i tipsene som får deg til å rocke ved tastaturet:

Artikkelforfatteren. Erlend Haddeland har ti tommeltotter på praktisk arbeid, men hamrer 550 tastetrykk i minuttet og mekker tekst for kunder i Media Sør hver dag. (Foto: Remi A. Netteland, Media Sør)

1. Vær klinkende klar på hva du vil si

Skriv ned målet med teksten din i én setning før du skriver videre.

Traust tips? Kanskje. Får du betalt for å ha et klinkende klart mål fra første tastetrykk? Hver gang.

La oss ta et eksempel: «Gi folk konkrete skrivetips som de kan bruke når de selv skal skrive til sine kunder».

Målsetningen over resulterte i listen du nå leser.

2. Kladd kommer før finesse

Ikke stress fordi førsteutkastet ditt ikke flyr. Spoiler alert: Det gjør det som regel aldri.

Skriv ferdig kladden og – hvis du har tid – kom tilbake igjen neste dag for å vinke farvel til de trauste linjene dine.

Humor og snert kommer sjeldent på førsteutkastet.

Og skriv aldri på tom mage. Kom tilbake med overskudd og propp teksten din med energi.

3. Er du kongen av klisjéer? Tre ned fra tronen

Kjenner du blodet pumpe når du leser «fantastisk utsikt», «home is where the heart is» eller «fremoverlent organisasjon»?

Ikke?

Unngå klisjéer og slitte formuleringer. Folk kjøper ikke svulstige setninger.

Les også: Dette er den digitale verktøykassen som hjelper Sanden Byggservice å lykkes på nett og i sosiale medier

4. Smarte folk skriver ikke «adekvat»

Ingen blir imponert over alle de vanskelige ordene du kan.

Snakk sånn at folk forstår.

Selger du bilen din, ikke skriv «4×4» i Finn-annonsen. Fortell heller at Volvo-en eller Peugeot-en din har firehjulstrekk.

5. To øyne er to for lite

Når du er trøtt av å finpusse og klar for å bli ferdig, gjør alltid, alltid dette før du publiserer eller sender jobbsøknaden på drømmejobben:

Be en venn eller kollega med kritisk sans lese over teksten din.

Spør om de kan finne:

  • skrivefeil
  • klisjéer
  • setninger som ødelegger for budskapet ditt

Og be pent om de kan si noe de oppriktig likte med teksten din. Vi er alle utdelt med et ego som jevnlig må pleies.

6. Ikke se ut som et nettroll

STORE BOKSTAVER OG MASSE UTROPSTEGN GJØR TEKSTER VANSKELIGERE Å LESE. DESSUTEN SER DET UT SOM DU SKRIKER!!!

Puh, tilgi oss for punkt 6. Vi lover å ikke gjøre det igjen.

7. Du snakker alltid med ekte mennesker

«Se for deg folk nakne», er et velkjent tips til foredragsholdere som blir nervøse. Vel, vi skal ikke gi noen motetips, men her er greia:

Inntil robotene kommer og overtar verden, vil det alltid være mennesker av kjøtt og blod som leser det du skriver, selv når du henvender deg til en bedrift.

Sender du en e-post til en administrerende direktør på 60 år, bør du kanskje ikke være for løs i stilen. Skal du fenge en barnefamilie til å kjøpe bil, skriv om ting de er opptatt av og som er viktige for dem.

Poenget: Ha klart for deg hvem du skriver til.

Hvis du absolutt vil se dem for deg nakne, er det opp til deg. Det tipset har du ikke lest her.

Få hjelp til å skrive tekstene som flyr

Media Sør hjelper bedrifter med digital markedsføring. Her er en stillingsutlysning vi har skrevet for en av våre favorittkunder, for eksempel.

Bedrifter legger igjen tekst overalt, med mål om å dra kundene dine nærmere kassaapparatet. Og da må kunden få følelsen av at teksten snakker til dem.

Eksempel på tekst bedrifter omgir seg med kan være:

  • nettsider
  • brosjyrer,
  • stillingsutlysninger
  • bloggposter
  • Facebook-oppdateringer
  • visittkort
  • brev
  • e-postkampanjer

…eller noe helt annet.

Av og til har du verken tid eller lyst til å finpusse. Det forstår vi. Men dårlig kommunikasjon gjør at du mister kunder.

Og det har du ikke råd til.

Lyst å la andre ta seg av skrivinga? Ta kontakt med erlend@mesor.no, så hjelper vi deg.

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.