«Storytelling» er nøkkelen på sosiale medier

– Det er ingen som tror på enkle påstander lenger

Publikumet ditt har innebygget spam-filter som sorterer bort «standard reklameprat». Det er tid for å tenke annerledes.

Du må fortelle historier som viser på ordentlig hvem bedriften din er. Man kan ikke engasjere seg på sosiale medier og forvente virkelig gode resultater uten å være sosial. Sosiale medier handler om å fortelle historier.

Historiefortelling er en av menneskets fundamentale måter å kommunisere på. Vi kommuniserer bedre med historier, og vi husker innholdet i historier bedre og lengre enn innholdet i beskjeder eller beskrivelser.

Historier gir oss mulighet til å knytte følelser og engasjement til et budskap. En god historieforteller kan få pulsen til å øke hos leseren. Eller tårene til å trille.

Bedriften din er full av historier som bør fortelles

Historiene som engasjerer, handler ikke om bedriften din eller produktene dine, men om grunnene til hvorfor ting er som de er. Og om menneskene som er involvert. Du må hente frem historiene som folk kan relatere seg til, og fortelle dem til publikumet ditt.

Tenk deg om – ta noen steg tilbake, og bli personlig:

  • Hva var det som inspirerte deg til å starte opp, back in the days?
  • Hvilke utfordringer møtte du? Hvilke oppsider?
  • Hva var det som gjorde at dere utviklet akkurat det konkrete produktet?
  • Hva fikk deg til søke på akkurat denne jobben?
  • Hva var det som gjorde at dere støttet det konkrete prosjektet i lokalsamfunnet?
  • Hvilke drømmer hadde dere, og hvilke drømmer oppnådde dere?
  • Hvorfor gjør dere det dere gjør, akkurat nå?

Svaret på disse spørsmålene kan resultere i gode historier. Spennende historier som andre mennesker kan ha glede av å lese. Det er kanskje til og med viktige historier som kan inspirere og spre visdom.

Artikkelen fortsetter under bildet

Bilde av far og sønn med en fotball mellom pannene sine.
IKKE SELG BALLEN: Hvem tror du folk vil lese om? Ballen, eller far og sønn sin vei mot drømmen om å bli keeper?

Fortell om kundene dine, ikke produktene dine

Hvis du selger biler, så ikke fokuser på biler når du skal fortelle historier. Fokuser på familien som prøvekjører en bil hos deg. Fortell historien om dem, og hvorfor de er på utkikk etter ny bil akkurat nå. Snakk om deres første bilhandel, og den gangen de punkterte på ferie. Dette er ekte historier som skaper følelser hos folk.

Ved å fortelle historier som engasjerer, vil du som historieforteller bli mer synlig i jungelen der ute, fordi folk liker, deler og kommenterer innholdet ditt. Det gjør at du som avsender blir synlig i den sosiale verdenen – fordi du bidrar ved å tilpasse deg mediet du opererer i.

Dette er en ypperlig måte å drive profileringarbeid på. Alle vinner; leserne får noe som er interessant å lese i stedet for det de ellers gjerne oppfatter som «reklameprat» eller tomme ord – og bedriften din får oppmerksomhet.

Ingen historier er like. Er du god til å fortelle historier på sosiale medier, vil du bli synlig i mengden.

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.
Fakta om Media Sør
  • Digital innholdsleverandør og nettsideprodusent.
  • Etablerte i 2011 Lyngdals Avis og solgte i 2016 alle aksjene sine i Lyngdals Avis AS.
  • Leverer tekst- og fotoinnhold til sosiale medier, nettsidedesign, foto- og designtjenester.
  • Har i dag kunder innen en rekke bransjer, noen av dem er Lyngdal kommune, Konsmohus, Aktiv Eiendomsmegling og Lyngdal Karosseri & Auto.
  • Se mer på mesor.no eller Facebook.