Vi undersøkte 180 nettsider i Lyngdal

Nesten én av tre lyngdalsbedrifter straffes av Google

«Hvis du ikke har gjort nettsiden din mobilvennlig,  bør du gjøre det», sier Google. Dårlig tilpassede nettsider kan ha direkte innvirkning på kundestrømmen, ikke bare på nett.

Mange gjør en eller annen form for forberedelse på nett før de skal ut og handle. Da er det viktig å være synlig.

For å finne ut hvor oppdatert vi er i Lyngdal, gjennomførte vi en uformell undersøkelse ved å notere oss alle nettadressene vi fant på Tjenestetorget på lyngdal.no og kjøre hver enkelt av disse gjennom Google sitt eget testverktøy for mobile sider. Dette verktøyet analyserer nettsiden for å finne ut hvordan den fungerer på mobiltelefoner og nettbrett.

Her får man enten tommel opp hvis nettsidene vurderes som mobilvennlige, eller tommel ned i motsatt fall. Til sammen gikk vi gjennom nøyaktig 180 nettsider. Nesten en tredjedel av dem feilet i testen, og ifølge Google skal det gi negative konsekvenser.

Se noen av Googles mobilkriterier lenger ned i saken.

Overraskende mange etablerte bedrifter mangler mobiltilpasning

Vi ønsket å sjekke hvilke konsekvenser dette kan ha i praksis for lokale bedrifter, så vi gjorde noen enkle praktiske og lite vitenskapelige tester. Vi besøkte en håndfull nettsider fra kjente lyngdalsbedrifter, fant navnet på konkrete produkter og brukte Google.no for å søke etter produktnavn + ordet «lyngdal».

I noen tilfeller kom ikke den lokale bedriften en gang opp i søkeresultatene. I andre tilfeller kom nettbutikker helt andre steder i landet opp først, selv om vi spesifiserte «Lyngdal». Til sammenligning kom mobiltilpassede sider ofte mye høyere opp på resultatlisten. Det er mange flere ting enn mobiltilpasning som virker inn på søkeresultatene, men tendensen var relativt godt synlig.

Mobiltilpasning kan gi lokale konkurransefortrinn

Vi sjekket også helt konkrete produktkategorier som vi visste at det var flere leverandører av i Lyngdal – og hvor vi visste at én av leverandørene ikke hadde mobiltilpassede sider. Resultatet viste at dersom man søker på enkelte produktkategorier + ordet «Lyngdal» på Google, får man som regel opp den butikken som har oppdaterte nettsider med mobiltilpasning.

Det er som sagt mange flere ting enn mobiltilpasning som påvirker søkeresultatene, så du kan ikke forvente å trone på toppen av resultatlisten ved å kun ordne med mobiltilpasning. Men ifølge Google selv kommer majoriteten av trafikken på nett nå fra mobil, og allerede i 2015 annonserte Google at de ville starte å favorisere mobilvennlige sider.

Artikkelen fortsetter under bildet

LOGISK: – Google sin jobb er å presentere innhold som er relevant for brukeren. En nettside som ikke passer til mobile brukere, er ikke like relevant i dag som for få år siden, sier Remi A. Netteland. FOTO: Lejla Sijamija Bahtijar (Media Sør)

Dette premierer Google

I stedet for å gå gjennom en rekke tekniske beskrivelser av hvordan en mobilvennlig side skal bygges, skal vi fokusere på det som er litt enklere å forstå. Det er egentlig ganske logisk.

Når Google sin «søkerobot» vurderer nettsidene dine, gjennomgås alt innhold slik at det kan indekseres og komme opp i resultatlisten når brukerne søker etter innhold som finnes på nettsidene dine. Men i tillegg til det, vurderes blant annet:

  • Er teksten på nettsidene stor nok til å kunne leses på små skjermer?
  • Vises store bilder med tilpasset kvalitet, slik at nettsidene ikke blir for «tunge» å laste på mobilenheter?
  • Tilpasses bredden på nettsiden den faktiske skjermbredden på enheten som brukeren holder i hånda akkurat nå?
  • Er menyelementer eller linker for nært hverandre, slik at det er vanskelig å treffe dem med fingrene?

Dette og mange flere faktorer spiller inn på Googles vurdering av nettsidene dine. Men det er smart å ha det grunnleggende på plass, slik at du har et godt teknisk fundament – som iallfall ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig å finne bedriften din.

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.
Om Media Sør
  • Digital innholdsleverandør og nettsideprodusent.
  • Etablerte i 2011 Lyngdals Avis og solgte i 2016 alle aksjene sine i Lyngdals Avis AS.
  • Leverer tekst- og fotoinnhold til sosiale medier, nettsidedesign, foto- og designtjenester.
  • Har i dag kunder innen en rekke bransjer, noen av dem er Lyngdal kommune, Konsmohus, Aktiv Eiendomsmegling og Lyngdal Karosseri & Auto.
  • Se mer på mesor.no eller Facebook.