Slik økte de trafikken med 30 prosent

Sørlandets Rehabiliteringssenter satser på innholdsmarkedsføring – øker stort på Facebook og egen nettside

Så mange historier, men hvordan skulle de fortelle dem? Samarbeidet med Media Sør har gitt bedriften 30 prosent mer nettrafikk, og et langt bredere publikum i den digitale verden.

Reidun Meberg er daglig leder på Sørlandets rehabiliteringssenter i Eiken. De tar imot pasienter til alt fra rehabilitering av kreftpasienter, til kroniske smerter og ME – for å nevne noe. Over 50 millioner kroner har de investert i nye bygg, og 67 personer i staben utgjør et betydelig fagmiljø. De opplevde at de færreste i bygda og utenfor visste hvem de egentlig er.

– Ofte møter vi folk som ikke aner hva vi holder på med. Vi mener det skjer mye spennende hos oss, og dette ønsker vi å fortelle til omverdenen, sier hun.

Dette har de gjort noe med.

Samarbeidet ga resultater

Media Sør ble hanket inn i starten av desember 2016 for å hjelpe dem med å nå ut med historiene sine. Det har gitt resultater. Antakelsen til Meberg skulle vise seg å være riktig: Folk er interesserte i hva som foregår i gangene til bedriften, filosofien de bygger sin behandling på, maten de serverer, presentasjon av de ansatte som ikke alltid er å finne i rampelyset, og alle de andre historiene som skaper bånd mellom bedriften og fremtidige pasienter.

Og hvordan kan vi si det sikkert at de har nådd ut? Jo, resultater fra digital markedsføring er heldigvis målbar.

– De som klarer å engasjere, underholde og informere, er vinnerne i den digitale verden. Resten seiler akterut.

Effekten

På under ett år kan Sørlandets rehabiliteringssenter se tilbake på blant disse resultatene:

  • Antall følgere på Facebook har gått fra 700 til 1200 (kilde: facebook insights)
  • Trafikken på nettsiden økte med 30 prosent (kilde: google analytics)

Analyseverktøy for både nettside og sosiale medier gir bedriften verdifull kunnskap om hvem som besøker dem. Vi vet en rekke faktorer om følgerne våre: Blant annet at en overvekt av følgerne er kvinner, vi vet hvor gamle de er, og hvor de kommer fra.
«If you can’t measure it, you can’t manage it», heter det.

Det blir viktig fremover for Sørlandets rehabiliteringssenter å treffe sin målgruppe med historiene sine. Meberg forteller at de bare er i startgropen med å markedsføre innholdet sitt. Målet med markedsføringen er å omsette oppmerksomhet og engasjement til kundebesøk.

Innhold som skaper engasjement

For Sørlandets rehabiliteringssenter handler alt til syvende og sist om å hjelpe folk. Men da må målgruppen som faktisk trenger den hjelpen de kan tilby, høre om dem, og viktigst, de må føle seg truffet – på den gode måten.
– Vi har et behov på å formidle mye mer hvem vi er, hva vi holder på med, hvordan vi jobber, og hvordan vi kan hjelpe folk. Nå har vi fått mye mer engasjement, sier Meberg.

sorlandets-rehabiliteringssenter-media-sor-30-prosent-trafikkokning-pa-nettsiden 2
SAMARBEID: Reidun Meberg og Remi A. Netteland har samarbeidet siden desember 2016 om historiefortellingen til Sørlandets Rehabiliteringssenter. (Foto: Erlend Haddeland)

Fremtidens digitale markedsføring

I en reklameverden i stadig endring, baserer Media Sør sine digitale kampanjer på de gode historiene, på gløden fra menneskene som får bedriftene til å tikke og menneskene de møter på sin vei. Det handler ikke lenger ene og alene om å vise frem logoer og tilbud, men først og fremst å skape en relasjon mellom bedriften og kunden.

Les også: – Det er ingen som tror på enkle påstander lenger

Daglig leder i Media Sør, Remi A. Netteland (33), kan se tilbake på over ti års erfaring innen salg og salgsledelse fra flere krevende bransjer, blant annet i hovedstaden. Han kom inn i Media Sør i 2013 og har fulgt nøye med på trendene innen digital markedsføring.

– Vi tror nøkkelen til å lykkes i digital markedsføring, er å fortelle de ekte historiene som skaper et bånd mellom bedriftene og kundene, og å fortelle dem til riktig målgruppe. De som klarer å engasjere, underholde og informere, er vinnerne i den digitale verden. Resten seiler akterut, sier han.

Inspirerende? Lyst å gjøre spennende ting sammen med oss? Kontakt Media Sør her.

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.
Media Sør
  • Mediebyrå som forteller din bedrifts historie gjennom innholdsmarkedsføring.
  • Alle fargestiftene i pennalet vårt kan brukes for å fortelle historiene om bedriften din, historiene som engasjerer et bredt publikum og skaper en relasjon mellom din bedrift og kundene.
  • Fargestiftene kan være portrettene som viser gløden i øynene og dybden i furene til de som får bedriften til å tikke, teksten om hva bedriften deres gjorde da ingen trodde på dere – og dere likevel fikk det til, animasjonsfilmen som forklarer den kompliserte produksjonen deres på en enkel og forståelig måte, eller dronefilmen som ser alt fra et helt nytt perspektiv.
  • Det blanke arket der vi bruker fargestiftene er ofte Facebook, Instagram, nettsiden til bedriften din eller magasiner.