Markedsføring på Facebook

Teller du «likes» som om det var penger?

Skal du bare putte på noen penger på Facebook-annonsen din? Her er noen spørsmål du bør tenke gjennom først.

Du som leser denne saken, driver kanskje din egen Facebook-side. Hovedmålet ditt er gjerne å få flere kunder og få gamle kunder til å komme tilbake oftere, men først, still deg selv 4 spørsmål:

1. Hva er det egentlige målet ditt med Facebook-annonseringen?
2. Hvem er kundene dine?
3. Hva slags innhold skal du produsere for å nå målene dine?
4. Teller du «likes» som om de var penger?

Svaret på det siste spørsmålet bør alltid være nei. Tips for at du kan svare på spørsmål 1, 2 og 3, kommer her:

Mål effekten – og sett deg mål

Fordelene med digital markedsføring på Facebook er at du kan måle effekten. Facebooks analyseverktøy gir deg svar på spørsmål som:

  • Hvor mange så annonsen min?
  • Hvor mange klikket seg videre til nettsiden min?
  • Var det noen som ikke likte annonsen min?
  • Hvor relevant synes Facebook at annonsen min er?

Facebook rangerer relevansen på annonsene dine fra 1 til 10. Dette bør ikke være din eneste måleenhet, men det er en god indikasjon på om det du holder på med er suksess eller ikke.

Og hva er suksess for deg? Aller først: Sett deg et mål. Det kan være flere kunder, konkrete salg, oppmerksomhet. Jo mer konkret, jo bedre. Først da kan du finne ut om du når målene dine.

Det tar oss videre til kanskje det viktigste spørsmålet.

Hvem er kundene dine?

Dette spørsmålet bør du bruke god tid på i starten. Det gjør at du står bedre rustet til å lage innhold på Facebook-siden din som er tilpasset de potensielle kundene dine.

Prøv så godt du kan og få en oversikt over hvem som er kundene dine. Det har nemlig mange fordeler når du begynner å dytte ut innhold på Facebook.

Innhold som treffer kundene dine

  • gir økt synlighet på Facebook,
  • gjør at bedriften din fremstår som troverdig,
  • bygger relasjoner med gamle og potensielle kunder.

Dette vil du tjene på i det lange løp. Ikke gjør mange «likes» til et mål i seg selv. Igjen: «Likes» er ikke penger.

Les også: – Det er ingen som tror på enkle påstander lenger

Vær relevant

Dersom du plutselig begynner å publisere innhold om noe helt annet enn det du holder på med, vil følgerne dine bli forvirret.

Kontinuitet er et nøkkelord.

Ja, kontinuitet er et nøkkelord, men du må også våge å eksperimentere – så lenge ikke eksperimenter blir regelen.

Hvis du driver et tømrerfirma, må du tilpasse Facebook-oppdateringene dine etter produktet ditt. Si at du eksempelvis kjører en konkurranse blant nye og gamle følgere. Da bør premien være noe som er tro mot produktet ditt, for eksempel en hammer, drill eller aller best: utlodning av timer fra håndverkeren. Da har du en svært god sjanse til å bygge relasjoner idet du møter opp til den heldige vinneren av Facebook-konkurransen din.

Hvis du lodder ut en iPad får du garantert masse følgere fra hele landet, du får masse «likes» og delinger. Problemet er bare at de overhode ikke bryr seg om tømrerfirmaet ditt, bare om siste skrik fra Apple. Da står du igjen med masse følgere som er irrelevante. Mange «likes» kan se stilig ut på facebooksiden din, og det gjør marmorvegg på kontoret også. Spørsmålet er om du får flere kunder av det.

Media Sør på Facebook
KONKURRANSE PÅ FACEBOOK: Hvis du lodder ut en iPad får du garantert engasjement fra kriker og kroker over hele landet, men er det egentlig det du vil ha? (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Ingen regler uten unntak

Ja, kontinuitet er et nøkkelord, men du må også våge å eksperimentere – så lenge ikke eksperimenter blir regelen. Innovasjon kommer ikke av at du alltid gjør som du alltid har gjort.

La oss ta et eksempel på noen som har en klar strategi på å eksperimentere: Coca Cola.

De har selvsagt et gigantisk markedsbudsjett, og det deler de opp i tre porsjoner. Coca Cola følger en strategi de kaller 70/20/10-regelen. Den innebærer at de bruker 70 prosent av markedsføring som beviselig har funket gjennom mange år, 20 prosent på lovende trender, og 10 prosent på helt nye idéer.Hvis dette funker for Coca Cola, kan det funke for deg. Våg å eksperimentere, bare vær litt edruelig.

«Alle» er på Facebook

Når vi jobber med kunder, spør de ofte om «alle» er på Facebook. Da svarer vi «ja», og gir noen modifikasjoner

La oss synse mindre og se på statistikken, denne gang fra analysebyrået Ipsos, som hvert kvartal utgir statistikk for sosiale medier. Denne er fra 2. kvartal av 2017:

  • Flere kvinner enn menn er på Facebook. 55 prosent for å være nøyaktig.
  • Du er kjapp i matte, og har allerede regnet ut at andelen menn er 45 prosent.
  • Rundt 3,4 millioner nordmenn er brukere på Facebook, altså 82 prosent av befolkningen.

Derfor kan du si at «alle» er på Facebook, iallfall hvis du bruker hermetegn. I tillegg til generell statistikk, kan du også finne statistikk for din Facebook-side, noe som kan være nyttig for å vite mer om de potensielle kundene dine.

Snakke med oss om digital markedsføring for din bedrift? Ta kontakt

En kort oppsummering

Oppskriften for å lykkes på Facebook er komplisert, men til syvende og sist handler det om godt innhold til riktig målgruppe.
For å oppsummere:

  • Effekten bedriften din har på Facebook kan måles. Bruk annonseverktøyene til Facebook.
  • Finn ut hvem kundene dine er. Bare slik kan du levere relevant innhold til dem.
  • Sett deg et mål med markedsføringen din.
  • Vær relevant, men våg å eksperimentere i ny og ne.
  • «Likes» er stilig og gøy, men det er ikke penger.

Facebook er et sosialt medium som i utgangspunktet var laget for at mennesker skulle kunne kommunisere og dele historier med hverandre. Når du publiserer her, blander du deg inn i denne atmosfæren. Husk det når du lager innhold. Vær interessant, spennende, morsom, underholdende, energirik. Ikke vær støy – fortell historier som betyr noe.

Vær en positiv bidragsyter til på Facebook på samme måte som du er det i den ekte verden!

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.
Media Sør
  • Mediebyrå som forteller din bedrifts historie gjennom innholdsmarkedsføring.
  • Alle fargestiftene i pennalet vårt kan brukes for å fortelle historiene om bedriften din, historiene som engasjerer et bredt publikum og skaper en relasjon mellom din bedrift og kundene.
  • Fargestiftene kan være portrettene som viser gløden i øynene og dybden i furene til de som får bedriften til å tikke, teksten om hva bedriften deres gjorde da ingen trodde på dere – og dere likevel fikk det til, animasjonsfilmen som forklarer den kompliserte produksjonen deres på en enkel og forståelig måte, eller dronefilmen som ser alt fra et helt nytt perspektiv.
  • Det blanke arket der vi bruker fargestiftene, er ofte Facebook, Instagram, nettsiden til bedriften din eller magasiner.