Unngå denne bildetabben når du annonserer på Facebook

Liker du å ha mye tekst på bildene dine? Tenk igjen.

Kampen om oppmerksomhet på Facebook er knallhard. Til syvende og sist er det dem med best innhold som vinner frem i jungelen av oppdateringer.

Samtidig kan du som annonserer for bedriften din på Facebook, gjøre noen smarte grep.

Ikke fyll bildet ditt med tekst

Facebook forteller selv at de foretrekker annonsebilder med lite eller ingen tekst på bildene. Hvorfor?

Fordi Facebook er fanatisk opptatt av at du som bruker skal ha best mulig opplevelse når du er på deres plattform, og de mener teksttunge bilder gir dårligere brukeropplevelse.

Facebook regner vannmerker, tekstbaserte logoer og tall som tekst.

Men hvor mye tekst kan man ha egentlig ha? Ta en titt på to eksempler her, der det ene er innenfor, og det andre ikke:

Eksempel 1:

For mye tekst. En sjekk med Facebook-siden Image Text Check forteller at dette bildet har for mye tekst i seg.

Eksempel 2:

Innenfor. Ved å fjerne et tekstelement, fikk dette bildet tilfredsstillende annonsescore hos Facebook.

Les også: Teller du «likes» som om det var penger?

Slik sjekker du bildet ditt

Facebook har en egen side kalt Image Text Check.

Her kan du laste opp bildet du tenker å bruke i annonsen din, for å se om bildet blir straffet for å ha for mye tekst eller ikke.

Facebook gir bildet ditt én av disse scorene:

  • OK (annonsen vil gå som normalt)
  • lav (rekkevidden går noe ned)
  • medium (rekkevidden vil gå mye ned)
  • høy (annonsen din vil trolig ikke bli godkjent av Facebook).

Eksempel på bruk av Image Text Check:

Alt med måte. Image Text Check viser at Facebook slår ned på for mye tekst (eksempel 1), mens litt tekst (eksempel 2) er innenfor.

Ingen regler uten unntak

Facebook er likevel rause nok til å ha noen unntak, som du kan lese en hel masse om her.

Blant annet har de disse unntakene:

  • Eventplakater
  • Bilder av produkter som har tekst på seg, men pass på at bildet ditt viser hele produktet, hvis ikke vil Facebook slå ned på rekkevidden.
  • Bokomslag og albumcover
UNNTAK: Denne boka ligger på pulten til artikkelforfatteren. Hvis Media Sør hadde delt denne oppdateringen og annonsert innlegget, som vist på eksempelet over, ville ikke Facebook straffet rekkevidden på grunn av bildet, selv om det er relativt mye tekst på bokomslaget.

Det var i alle fall ett tips som gjør at Facebook liker innleggene dine bedre. For det er neppe noen god idé og protestere mot nettgiganten ved å gjøre det motsatte av det de liker.

Det er en kamp man er dømt til å tape.

Trenger du rådgivning til Facebook på bedriften din, eller noen til å lage oppdateringene for deg? Ta kontakt med Media Sør for en uforpliktende prat.

 

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.