9 triks for å få en nettside som skaffer deg kunder

«Alle» bedrifter har en nettside, men en virkelig god nettside skaffer deg penger i kassen.

Det er stor forskjell på en nettside som ser fin ut, og en nettside som konverterer, altså omgjør nettrafikk til kunder.

Det sier Remi A. Netteland, daglig leder i mediebyrået Media Sør.

Media Sør hjelper bedrifter med å nå salgsmålene de har satt seg. Foruten å hjelpe kunden å innse at de har et behov, er det spesielt 3 ting som er viktige å fokusere på når du skal selge, forteller Netteland:

1. Tillit
2. Forståelse
3. Å gjøre det enkelt for kunden å handle

– Det trigger meg å hjelpe bedrifter med å bruke internett som en markedsplass uten å fylle opp internett med spam og søppel, sier han.

Gjennom å lage hjemmesider som konverterer, godt hjulpet av å få inn trafikk fra sosiale medier og Google Ads, hjelper Media Sør bedrifter med å nå målene sine, drømmene sine.

– Bak alle bedrifter er det som regel en drøm. Den drømmen føler jeg at jeg sammen med teamet mitt får lov til å være med på å realisere.

Her er Nettelands 9 tips for å få en nettside som skaffer deg kunder:

1. Bruk tid på å finne hovedoppgaven til nettsiden din

Det første du bør gjøre er å finne ut hva du vil at nettsiden skal gjøre for deg. Eller mer presist: Hva du vil at nettsiden skal gjøre for kundene dine.

På nerdsk kaller vi det «toppoppgaven». Det handler om å identifisere kundens faktiske behov.

Kundene dine har gjerne flere behov, men enkelte er viktigere enn andre. Toppoppgaven er avhengig av hva du selger, men eksempler kan være:

  • Kjøp billetter her
  • Kontakt oss
  • Book visning
  • Til nettbutikken
  • Spor pakken din

Posten har for eksempel skjønt det. De bruker store deler av forsiden sin på én eneste ting: Å spore pakken.

Skjermbilde av fremsiden til Posten.no
Toppoppgave. Pakkesporing er toppoppgaven til Posten. Ved å analysere trafikken sin vet Posten at størsteparten av besøkene de får, ønsker å spore pakker. Under pakkesporing har de tre oppgaver som er viktige, men ikke like tungtveiende. Å bygge nettside handler om å prioritere. (Skjermdump: posten.no)

Ved å forstå behovene til kunden din, lager du en nettside på deres premisser.

Det tar oss til steg 2.

2. Minimalisme

Rema 1000 har prøvd å lære oss det i mange år nå: Det enkle er ofte det beste.

Så derfor: Gjør nettsidene enkle.

Tenk gjennom hvordan det er å være en vanlig mann som setter seg ned for å finne kontaktinformasjonen din på nettsiden. Hvor lang tid vil ha ta for å finne det?

Enkle nettsider gjør det enkelt for kunden å finne frem.

Remi skisserer nettside sett ovenfra
Forarbeid. Alt begynner på tegnebrettet når Remi A. Netteland tegner skissene til nettsider for kunder. Der handler det om å bryte det ned til hva som er viktigst for din målgruppe og for deg som bedrift å selge, og gjøre det tydelig for grafikeren hva som er viktig i designprosessen. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

3. Kill your darlings

Alle elsker sitt eget produkt og sin egen bedrift. Det er ingenting galt i det. Men det er fort gjort å bli nerden som ønsker å fortelle alt om bedriften sin (tro oss, vi skjønner deg godt).

Still deg først spørsmålet: «Hva er det jeg ønsker å selge?».

I stedet for å lesse på med masse innhold, slik overentusiastiske foredragsholdere gjør med powerpointene sine, så kok det hele ned.

Forsøk å si så lite du kan (men samtidig mye nok) for å få mennesker interessert i det du har å tilby.

4. Identifiser hvorfor bedriften din finnes

Apple lager ikke mobiltelefoner, de utfordrer det etablerte. I Media Sør bygger vi opp bedrifter og mennesker. Tilfeldigvis er middelet vårt digital markedsføring.

Bruk nettsiden din til å fortelle om hvorfor du finnes. Da skaper du etterfølgere av bedriften din, ikke bare noen som gir deg penger i bytte mot noe du lager.

Remi skisserer nettside paa nettbrett
Drømmen. – Bak alle bedrifter er det som regel en drøm. Den drømmen føler jeg at jeg sammen med teamet mitt får lov til å være med på å realisere. Vi brenner for å styrke bedriftens salg i den digitale verden, sier Remi A. Netteland. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

5. Hjelp kunden videre til kassaapparatet

Kunden skal starte på en reise når hun er inne på nettsidene dine. Du er turguiden som på forhånd har tråkket opp og merket løypene.

Ved å overvåke data kan du se hvor disse beveger seg, hvor de stopper og hvor de hopper av.

Da kan du til slutt bli ekspert på å forstå hva som skal til for at kunden gjennomfører hele reisen inn til et faktisk salg.

6. Bruk et språk folk flest forstår

Se for deg at du selger kopper og skal fortelle om produktet ditt. Det kan du gjøre på minst to måter, men her er et eksempel:

1. Denne koppen er spesielt overflatebehandlet slik at den ikke overfører varme så godt.

2. Denne koppen brenner du deg ikke på.

Alternativ 1 er teknisk riktig og vil få alle koppe-leverandører til å nikke anerkjennende, men alternativ 2 går rett til rota og forteller kunden hvordan livet forandrer seg med denne koppen.

Ved å bruke et hverdagslig språk som folk forstår, skaper du en nærhet til det du skal selge.

7. Ikke lag en fin fremside for utseendets skyld

Fremsiden din kan gjerne være fin, men det kommer i andre rekke. Få det viktigste frem først. En stor, grønn knapp, sier ofte mer enn 1000 ord. Det kan være en knapp med noe som enkelt som:

  • Skriv nummeret ditt her, så ringer vi deg
  • Til nettbutikken

Da Media Sør designet ny nettside for Nybyggeren, var vi opptatt av å gjøre fremsiden enkel å navigere på.

Derfor er forsiden designet med å bruke mye plass til et hvitt, tomt område for å trekke øynene til brukeren mot knappene som utgjør toppoppgavene.  

Skjermbilde av forsiden til www.nybyggeren.no
Designgrep. Den nye nettsiden til Nybyggeren har et stort, hvitt område. Det gjør at øynene til brukeren dras mot knappene. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

8. Rigg nettsiden din for å publisere innhold

Bygg siden din slik at du enkelt kan publisere innhold på den, i form av video og artikler.

Det må se ordentlig ut og være lett å lese på alle plattformer, særlig på mobil. Innhold vil være hoveddriveren av trafikk på nettsidene dine, og dette innholdet skal lede nye kunder i din retning.

Ved å lage interessant innhold oppdager de alt du kan levere for dem når de først er der.

Som Ove Dalen skriver i Effektiv nettskriving (2018): «God nettskriving tar utgangspunkt i målgruppens behov – ikke ditt eget ego».

9. Mobilen trumfer alt

Lag nettsidene etter «mobil først-prinsippet». Med det mener man at det er viktigst at innholdet på sosiale medier og nettsider ser best ut fra mobilen.

Det handler altså om å prioritere mobilen. 63 prosent av all nettsidetrafikk i USA kom fra en smarttelefon eller nettbrett i 2018.

Smarttelefonen til kundene dine er det lille vinduet de kikker inn i bedriften din på. Sørg for at de opplever bedriften din som brukervennlig og på deres premisser når de kikker inn.

Da er sjansen større for at de liker det de ser, og utforsker mer av det du har å by på.

De hjelpsomme vinner alltid

En nettside som funker, er en nettside som konverterer besøkende om til betalende kunder. Men før du kan gjøre deg fortjent til å få en kunde på din nettside, må du ofte løse et problem eller innfri et ønske for den som besøker nettsiden din.

En god nettside vet om brukernes behov, og løser dem – på en enkel måte.

Og da er du ett steg nærmere å få en ny kunde for livet.

Sugen på en nettside som skaffer deg kunder? Ta kontakt med Media Sør for en 100 % uforpliktende prat

 

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.