Derfor bør du bruke mer penger på Facebook i 2020

Det er en myte at Facebook er gratis for bedrifter.

Vi har alle vært der. Du publiserer noe på Facebook for bedriften din, og krysser alt du har av fingre og tær for at Facebook skal vise innholdet ditt til flest mulig, og belønne deg med likes, kommentarer og bøttevis av engasjement. 

Facebook er jo gratis, tenker du. Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. 

Ja, enhver bedrift kan registrere seg gratis og starte med å publisere, men en side med 500 000 følgere når i snitt ut til 2 prosent av følgerne sine, viser undersøkelser fra HubSpot. 

Se på det som en slags husleie. Facebook tjener penger på å leie ut plass – synlighet for mange mennesker – og din bedrift kan betale for å være med på moroa.

Det er ikke logisk at du skal få en voldsom rekkevidde bare du publiserer noe – uten å betale for det. Derfor bør du investere penger i å ha en synlig plass i sosiale medier. Merk deg ordlyden: Investere penger, ikke bruke. 

Heldigvis er Facebook-annonsering, i likhet med annonsering på Google, underpriset, hvis du sammenligner med annonsering på andre plattformer, som aviser. 

For med Facebook-annonsering brukt riktig, kan du måle effekten. Når vi i Media Sør ser på den siste millionen vi brukte i Facebook-annonsering for kundene våre, kan vi i mange tilfeller regne oss frem til hvor mye en ny kunde koster å anskaffe. 

Trenger du hjelp med sosiale medier? Ta kontakt med Media Sør for en uforpliktende prat

Fra likes til salg

Gjennom 2019 jobbet vi i Media Sør med konsert-turnéen Vår jul, som oppnådde rekordsalg på over 17 000 billetter. 

Her kunne vi fortelle kunden hvor mye penger det koster å selge én billett. 

Det er nirvana når du driver med salg: Å vite med sikkerhet at for hver krone du investerer, får du x kroner tilbake. 

Når du vet hvor mye du får igjen for å investere pengene dine i digital markedsføring, er det egentlig til et visst punkt bare snakk om hvor mange penger du har i banken. 

Gi vinger til innholdet ditt 

Godt innhold er ingenting verdt hvis ingen ser det, la oss være enig om det. Facebooks algoritmer – altså dette magiske a-ordet som bestemmer hvilket innhold du får opp i feeden din – er heldigvis skrudd sammen sånn at de premierer godt innhold. 

Jeg liker å bruke kaffekopp-eksempelet:

  • Facebook-post 1 er et bilde av en kaffekopp. 
  • Facebook-post 2 er bilde av et smilende menneske med en kaffekopp. 

Sannsynligheten for at du får mest engasjement på post 2, er skyhøy. Mennesker engasjerer seg lettere i andre mennesker enn i ting. Og Facebook lever av å engasjere mennesker.

Derfor fungerer Facebook-annonsering slik at fokus på historiefortelling – uansett om du betaler for eksponering eller ikke – premieres. Dersom du legger penger på godt Facebook-innhold, for eksempel Facebook-post 2 (den smilende gromgrutten med kaffekoppen), vil Facebook vise det innlegget til enda flere enn ved Facebook-post 1 som bare er en uengasjerende kaffekopp. 

For alle vi som driver butikk, så er tid penger. Tiden du eller en medarbeider bruker, skal til syvende og sist gi gjenklang i bankkontoen direkte eller indirekte. Hvis du bruker en time på Facebook, og legger på kroner i Facebook-annonsering gjort riktig, får du mye mer igjen for den tiden du brukte. Du trenger ikke investere tusenvis i sponsede innlegg for å få effekt. Har du en liten bedrift med begrensede midler å bruke, kommer du likevel langt med å bare bruke noen hundrelapper.

Sett deg et mål – og mål effekten

Alltid still deg spørsmålet: 

«Hva ønsker jeg å oppnå med å publisere i sosiale medier?»

For mens alt annet man gjør i en bedrift er forankret i et mål, kan tilstedeværelsen i sosiale medier fort være preget av at «vi må jo være der alle andre er». Det er med andre ord fort gjort å kaste bort mye tid på Facebook hvis du ikke har et konkret mål. Det blir som et pliktløp uten en målstrek.

Eksempler på mål for din bedrift kan være: 

  • få folk til å utføre lønnsomme handlinger på nettstedet ditt
  • styrke kjennskapen til merkevaren din
  • få mer trafikk til nettbutikken 
  • få flere henvendelser (leads)
Facebook fremdeles størst. 67 prosent av Norges befolkning bruker Facebook daglig. Bak følger Messenger (46 %), Snapchat (45 %) og Instagram (34 %). Kilde: Ipsos Norge, Q3 2019. (Foto: Kristin Hannevik, Media Sør)

Be folk gjøre noe

Hvis du vil at folk skal utføre en handling, må du be dem om å gjøre det også. Dette kaller vi en call-to-action (CTA). Ellers ender folk opp som hodeløse høns når de er ferdig med å lese innholdet ditt. De vet rett og slett ikke hva de skal gjøre når de har skummet seg til slutten. 

I en klesbutikk ønsker du at kunden skal gå til kassen og handle etter at de har prøvd klærne du selger. Da er det viktig at de finner kasseapparatet. Slik er det med godt innhold også. Først konsumerer de innholdet – deretter er det tid for neste steg: gå til kasseapparatet. Og kasseapparatet trenger ikke alltid være en kjøpeknapp. Ikke alle har nettbutikk. Da blir «kasseapparatet» en handling som trekker dem nærmere din fysiske butikk.

Her er eksempler på CTA:

  • kjøp nå
  • tag en i kommentarfeltet
  • last ned skjema
  • ta kontakt for en uforpliktende prat
  • bestill boligprospekt
  • book møte

Det er mange som klager over at de ikke får noen resultater av egen digital markedsføring selv om de bruker mye tid på det. Et kontrollspørsmål jeg ofte stiller – etter jeg spør hva de ønsker å oppnå – er: «Hva ber du folk om gjøre?». 

En gjennomtenkt CTA øker sannsynligheten for å få salg. 

Trenger du hjelp med sosiale medier? Ta kontakt med Media Sør for en uforpliktende prat

Målretting

Effektiv annonsering handler ikke om å nå flest mulig, men å nå riktig målgruppe. Driver du gullsmedbutikk, kan du eksempelvis annonsere mot mennesker som har forlova seg de siste 6 månedene. Da snakker vi målretting.

Facebook-pikselen er genial for å spore og måle konverteringer, altså besøk på nettside som ender opp med et salg. Gjennom å sette opp annonser med Facebook-piksel kan du målrette nye annonser mot mennesker som for eksempel allerede har besøkt nettsiden din.

Du kan også bruke Facebook-engasjement for å målrette annonser mot mennesker som har engasjert seg i innholdet ditt tidligere, eller lage egne publikum som ligner på mennesker som liker siden din eller har engasjert seg i innholdet ditt. Facebook kaller dette speilpublikum, et fiffig verktøy.

Et annet eksempel: Du driver en båtforretning. Når sesongen nærmer seg, ønsker du selvfølgelig å selge båter og utstyr. Gjennom vinteren kan det da være smart å lage innhold som engasjerer båtfolket. Det kan være noe så enkelt som en video fra en kunde som koste seg i skjærgården i fjor. Når neste sesong nærmer seg, lager du konkrete innholdskampanjer hvor du fokuserer på salg – men målretter deg mot de som så videoen din i vinter. Nå treffer du mennesker som med høy sannsynlighet er mottakelige for båtlivet du selger.

Tør du la være å investere i Facebook i 2020

Ja, Facebook er gratis å bruke for bedrifter. Men se på «gratisversjonen» som en prøveversjon som har som mål å vise deg hvilke muligheter som finnes. For hvis du ikke investerer, går du glipp av fantastiske muligheter for salg – hver dag. Spørsmålet er om man tør å la være i 2020. 

Til slutt vil vi bare praktisere det vi forkynner, så her kommer en CTA: 

Ønsker du å vite mer om dine bedrifts muligheter for å skape håndfaste resultater i sosiale medier? Ta kontakt med Media Sør for en uforpliktende kaffeprat. 

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.
Media Sør
  • Mediebyrå med folk som står opp morgenen for å løfte opp bedrifter og menneskene som jobber der.
  • Det gjør vi ved å skape håndfaste resultater med digital markedsføring: sosiale medier, video, nettsider som selger, strategi og målrettet annonsering.
  • Hovedkontor i Lyngdal i Vest Agder med 9 nerder, markedsførere og strateger i kjerneteamet og flere frilansere i nettverket sitt som stadig hankes inn.
  • Vi jobber blant annet med kjente merkevarer som Altibox, Otera, Ford, ERV, Nullvisjonen, KVS Lyngdal, Lyngdal Kristne Grunnskole, Sørlandsbadet, iHud, og artister som Christian Ingebrigtsen, Maria Arredondo, Gaute Ormåsen, Tine Thing Helseth og Torstein Sødal.
  • Vårt mål: At bedriftene vi jobber med skal få mer butikk, utvikle sin stolthet til arbeidsplassen og glede seg enda mer til å gå på jobb.