Næringslivet kan lære mye av fotballklubber, mener Karl Erik Lohr, ny styreleder i Media Sør.
Vanvittige jubelscener utspilte seg på Stadio Olimpico da dommeren blåste av kampen på tirsdag. Liverpool beseiret Roma 7–6 over to kamper i semifinalen i Fotball-Europas gjeveste selskap.
Jürgen Klopps menn skal kjempe mot Real Madrid om det største klubbtroféet i verden, i Champions League-finalen 26. mai.
To dager etter tirsdagens triumf, kom det nye styret i Media Sør sammen til sitt første styremøte.
Blant dem, to Liverpool-supportere: Bernt Dag Ravnevand og Karl Erik Lohr.
Det gikk ikke upåaktet hen.
Ny styreleder i Media Sør
Mens Ravnevand blant annet er markedsansvarlig for verdenssensasjon Under, hadde Lohr nylig sin siste arbeidsdag som næringssjef i Lyngdal, etter å ha varslet sin avgang i januar.
Lohr er en del av teamet til Media Sør gjennom sitt eget firma Brand Equitor, der han hjelper kunder i Media Sør med merkevarebygging.
Under Klopps ledelse har spillerne lov til å gjøre feil, så lenge de lærer av dem.
Den nye styrelederen, proppet av inspirasjon etter å ha sett laget sitt ta seg til finalen, er rask med å se til Liverpool-manager Jürgen Klopp om hvilken lederstil som inspirerer ham.
– Klopp vet å utnytte styrkene til den enkelte spilleren. Han viser tillit og gir klare tilbakemeldinger på hvor man må forbedre seg. Under Klopps ledelse har spillerne lov til å gjøre feil, så lenge de lærer av dem. Man er nødt til å organisere laget ut fra styrkene til den enkelte, sier Lohr.

Om Media Sør: Vi hjelper bedrifter med digital markedsføring.
Ledelse i fotballverdenen og næringslivet har mange likheter, fremhever Lohr.
– Hardt arbeid lønner seg – alltid. Mens fotballag endrer på arbeidsoppgaver ut fra hvem motstanderen er, må Media Sør tilpasse seg den enkelte kundens behov.
Et par baklengsmål på veien kan man klare så lenge man er offensiv og scorer et par ekstra.
– Tåler et par baklengs
Bernt Dag Ravnevand er svoren Liverpool-supporter, og står blant annet bak Liverpool.no, lagets offisielle supporterside som samler titusener av supportere.
– Klopp sin måte å inspirere, engasjere og løfte frem spillerene og hele laget på er virkelig noe man kan ta med seg inn i næringslivet. Man må tørre og av og til ta noen sjanser for å lykkes. Et par baklengsmål på veien kan man klare så lenge man er offensiv og scorer et par ekstra, sier han.
– Hva tenker du om mulighetene til Media Sør?
– «Gøyt» og spennende å være med på den strategiske utviklingen til Media Sør. Jeg har stått litt på utsiden og sett på utviklingen til nå, og har stor tro på måten å bygge opp et spennende selskap på i en veldig gøyal bransje. Jeg gleder meg stort til fortsettelsen, svarer han.
You’ll never walk alone
Verdibasert ledelse er nøkkelen.
Lohr forklarer:
– Klopp klarer å få alle til å stå sammen: Fans, fysioterapeuten, kantinemedarbeideren og laget, og han setter hele apparatet til Liverpool inn i en historisk kontekst. «You’ll never walk alone» har sjeldent vært mer passende enn i Klopp sin tid. Han behandler mennesker med respekt, og arbeidsplassen er noe mer enn bare en jobb. Her er det mye inspirasjon å hente for mange. Lykkes ikke det harde arbeidet i dag, så prøver du igjen i morgen.

Ronaldo-signering
Remi A. Netteland, daglig leder og partner i Media Sør, har samarbeidet med Lohr i en årrekke.
– Lohr har gjennom samarbeid i flere andre prosjekter de siste årene blitt en viktig støttespiller for både Media Sør og meg personlig. Jeg er veldig takknemlig for at han takket ja til tilbudet om å stå ved roret i vekstfasen vi skal inn i nå.
– Hvordan føles det å få Karl Erik Lohr i stallen?
– Karl Erik er jo merkevarebyggerens Ronaldo. Ble det riktig metafor? prøver Remi seg.
Vi lar ham fortsette.
– Karl Erik har arbeidet med store merkevarer som Hennig Olsen Is, Norgesplaster, Umbro og en rekke andre kjente produkter, blant annet i Orkla i mange år. Kunnskapen og erfaringen hans tror vi kommer Media Sør sine kunder til gode.
– Skal man vokse, må man passe på at man har de riktige menneskene rundt seg.
Sørlandsk beskjedenhet er en bøyg
– Vi kunne snakket om paralleller mellom fotball og næringsliv i hele dag, men av hensyn til dem uten et bankende fotballhjerte: Hvorfor sa du ja til å bli styreleder, og hva vil du jobbe for, Lohr?
– Før jeg ble næringssjef jobbet jeg med det kommersielle aspektet ved bedrifter: media, kommunikasjon, reklame og merkevarebygging. Erfaringen jeg fikk som næringssjef er at vi er dyktige på prosesser og produksjon her i regionen, der mange har produkter i verdensklasse. Men når det gjelder markedsføring er det enten mangel på kompetanse, eller sørlandsk beskjedenhet. Media Sør skaper en forskjell i lokalsamfunnet ved å løfte frem de gode historiene til bedrifter, gjennom digital markedsføring. Jeg har lyst å være med å videreutvikle Media Sør sammen med gründerne. Det trigger meg å være en del av dette teamet.

– Skal man vokse, må man passe på at man har de riktige menneskene rundt seg. Det gjelder både når det kommer til kompetanse og mennesketyper. Karl Erik er en energibunt som tar sin del av ansvaret for atmosfæren i et rom, og han besitter en kompetanse som vi kan dra stor nytte av, sier Netteland.

– Hvordan ser du for deg Media Sør i tiden fremover?
– Media Sør er en kompetansebedrift. Vi skal kombinere samfunnsansvar med fag, tilby gode løsninger og synlighet for bedrifter, som gjør at Media Sør sine kunder lykkes med å selge mer varer og tjene mer penger. Og så skal vi skape en attraktiv arbeidsplass som gjør at folk har lyst å flytte helt hjem, ikke bare til Kristiansand. Det trigger meg være en del av dette teamet.
– Å skape en attraktiv arbeidsplass er en av mine aller største drømmer, fortsetter Remi A. Netteland.
Les også: 7 skrivetips som gir kundene dine lyst å høre fra deg

– Jeg ønsker at Media Sør skal være til glede for både kunder, dem som jobber her og deres familier – et sted som gir inspirasjon og et sted hvor man stadig lærer nye ting. Jeg håper absolutt at Media Sør kan være en bidragsyter til å få enda mer kompetanse sørover. Som Karl Erik sier: Få dem helt hjem, ikke bare til Kristiansand!
Media Sør ble ikke startet med mål alene om å tjene penger, fremholder Netteland.
– Vårt største mål er å ha det gøy på jobb. Akkurat det må du få med, for det er jo helt sant, sier Remi.