Sendte ut permitteringsvarsler i mars, endte opp med å doble staben

– Å skape arbeidsplasser er det som motiverer meg, sier daglig leder Remi A. Netteland i Media Sør, som økte omsetningen med 64 prosent i kriseåret 2020. 

Samtidig som Norge stengte ned i mars, møttes Media Sør-gjengen på Zoom for å legge en kriseplan. Videotjenesten som eksploderte i antall brukere i 2020, hadde mediebyrået allerede brukt daglig i flere år. 

– I 2018 følte vi oss rare og eksentriske som hadde lunsj over Zoom, sier daglig leder Remi A. Netteland. 

 Overgangen til hjemmekontor ble sømløs. Helt fra oppstarten i 2016, har Media Sør rigget seg med teknologi og rutiner som har vært stedsuavhengige. 

– Starter man en bedrift i 2016, er man nødt til å prøve å rigge seg helt fra starten til hvordan man tror verden ser ut om fem år, hvis du skal ha livets rett, mener Netteland. 

Samtidig fryktet de et marked som synkront skulle trykke på pauseknappen på markedsbudsjetter, og det lå det et tykt slør av usikkerhet over den vanligvis så optimistiske gjengen. 

Fra 4,9 til 8 millioner kroner

I stedet ble resten av 2020 startskuddet på en rekke store prosjekter, investering i nytt utstyr, oppstart av nytt avdelingskontor og dobling av staben. 

Media Sør gikk fra 4,9 millioner kroner i omsetning (2019) til å bikke 8 millioner kroner (2020), og fra 4 til 9 årsverk i samme periode. 

Etter storstilt oppgradering av utstyr på lyd, lys, foto og video, åpning av avdelingskontor i Mandal og ansettelse av mange flinke folk, satt mediebedriften igjen med et overskudd på 100 000,–. 

– Vi skal huske på at 2020 var et tøft år for mange bedrifter. For oss har det vært fint å tenke på at vi fikk være med på å skape lokale arbeidsplasser dette året. Dyktige folk, som har studert og arbeidet i proffe produksjonsselskap i Oslo, kunne flytte hjem fordi at vi har et fagmiljø som er attraktivt for utflyttete lyngdøler. Det forteller noe om at Lyngdal er et godt sted å både starte og drive bedrift, sier Netteland, og er snar med å legge til:

– Dette hadde aldri skjedd hvis ikke folk hadde heiet på oss.

Bidraget i lokalsamfunnet da krisen inntraff

Media Sør ønsker å være en positiv bidragsyter i lokalsamfunnet. Derfor satte de to gründerne bak Media Sør, Remi A. Netteland og Erlend Haddeland, seg ned og stilte seg selv spørsmålet i midten av mars: 

Hvordan kan vi bidra for å hjelpe lokale bedrifter i Lyngdal i en krisetid som denne. 

– Det er jo fort å tenke at vi er så små og ubetydelige i den store sammenhengen, at vi ikke kan bidra med noe. Men så tenkte vi jo at vi jobber hver dag med digital historiefortelling i sosiale medier, og bestemte oss derfor ganske raskt for å lage en video som fikk folk til å føle tilhørighet og samtidig et ansvar for byens ve og vel. Vi måtte prøve å vise frem tre ting, sier Erlend Haddeland og lister opp:

1. Alle de fantastiske menneskene som får byens næringsliv til å tikke, 

2. Hvor heldige Lyngdal er som har disse folkene og de lokale tilbudene, 

3. At det er opp til oss alle å handle – bokstavelig talt.

Media Sør-duoen samlet lokale ledere i næringslivet i en Facebook-gruppe, delte ut linjer og instruksjoner til hver og en, og sydde til slutt sammen en takkevideo til alle som bidrar i fellesdugnaden. 

Videoen er sett over 42 000 ganger og høstet over 300 delinger og masse kommentarer som løftet opp lokalsamfunnet, blant annet denne:

Nå ble jeg rørt ❤️Vi skal stå sammen, og vi skal støtte dere! Fine Lyngdal!

Fra 17. mai-sending til dokumentarfilm

I et spesielt år ble det også tid til spesielle prosjekter. 17. mai-sendingen fra Korshamn i sør til Grindheim i nord beskriver Media Sør-gjengen som det festligste prosjektet.

Grytidlig om morgenen beinet kameramann Erlend Haddeland opp til TV 2-masta på Årnes sammen med Glenn Iversen og Sigve Lindland i Lindland Maskin, som tradisjonen tro fyrte opp salutten, denne gangen direktesendt til lyngdølene.

Pangstarten på dagen ledet videre i studiosending hos Media Sør. Herfra satte de over til utegående reporter Einar Foss Kvavik, som sammen med et kamerateam fulgte den spesielle feiringen gjennom den langstrakte kommunen, nasjonaldagen gjennom. 

Fra maraton-direktesending til minidokumentar, 2020 ble året der Media Sør-teamet kastet seg ut i stadig nye oppgaver. Minidokumentaren «Lindland» er sett nærmere 50 000 ganger på Facebook. 

Media Sør fikk tilgang til arkivmateriale som aldri før har blitt vist, fra 1. generasjon med Anton Lindland og frem til barnebarnet Sigve Lindland – som i dag er daglig leder – og gjorde opptak med familien bak Lindland Maskin gjennom ni måneder. 

– Lindland-dokumentaren inneholder alt jeg elsker med jobben min. Her fikk vi løfte frem Lindland-familien og vist nye sider av hva som ligger bak å bygge en bedrift, være med på sprenging i Akersmyr, og hele teamet var involvert i planlegging, intervjuer, research og klipping. Vi fikk virkelig bruke tid på å løfte frem identiteten til en hjørnesteinsbedrift i byen vår. I tillegg var det stort å se en 12-åring parkere en svær dumper på Akersmyr som om det var det enkleste i hele verden. Dette er virkelig en familie som brenner for entreprenørskap, sier Erlend Haddeland.

mats-aamland-videograf-media-sor
Videograf. Mats Åmland flyttet hjem igjen til Lyngdal i 2020 etter å ha jobbet i et produksjonsselskap i Oslo gjennom flere år. Her på oppdrag på Anne Cath. Vestly Familiepark med Lindland Maskin.

En del av porteføljen til Media Sør er også markedsføring av juleturnéen Vår Jul, med Gaute Ormåsen, Christian Ingebrigtsen, Torstein Sødal, Maria Arredondo og Tine Thing Helseth. 

– Fra billettrekord i 2019 med over 17 000 solgte billetter, ble 2020 et realt antiklimaks da myndighetene avlyste konserter og vi i enkelte kirker bare fikk selge 50 billetter. Forhåpentligvis blir det en annerledes juletid for oss alle, sier Remi A. Netteland. 

Mye på gang i 2021

Media Sør-gjengen håper å produsere og markedsføre minidokumentarer, maratondirektesendinger og juleturné i år også. 

I tillegg har de også begynt å produsere podcast for bedrifter, men merker spesiell etterspørsel etter ett produkt: Video. 

– Video gir bedrifter resultater. Det er stas å få være katalysatoren som gjør at bedrifter får gjøre mer av det de elsker og det de kan, og formidleren som gjør at mennesker rundt dem oppdager dem på nytt, sier Netteland. 

Selskapet har som mål å vokse også i år, men har økt fokus på bunnlinjen.

– 2021 blir året for konsolidering. Vekst på topplinjen er gøy, men det er bunnlinjen vi skal leve av. For meg handler det ikke om å ha høyest mulig omsetning. Jeg kan gjerne ha lavere omsetning og en sterkere bunnlinje for å bygge soliditet. Så i år satser vi på å fortsette arbeidet med å finjustere driften vår og bli mer lønnsomme per omsetningskrone. På den måten skaper vi en enda tryggere arbeidsplass for dem som jobber hos oss, og rigger oss for en bærekraftig fremtid, avrunder Netteland.

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Ta kontakt med Media Sør for en uforpliktende prat om din bedrift

Syntes du denne saken var interessant? Del den gjerne med dine venner.